Akcie Alphabet (GOOGL) – zajímavý růst i valuace

Společnost Alphabet v posledním čtvrtletí reportovala skvělé výsledky a ukázala, že navzdory své velikosti roste stále závratným tempem (meziroční růst tržeb 41 %). Vzhledem ke kvalitě této firmy a jejím mnoha konkurenčním výhodám je zajímavé, že jí trh momentálně přiřazuje podobnou valuaci jako celému indexu S&P 500. Mohlo by se jednat o zajímavou investiční příležitost?

Hlavní zdroje tržeb

Alphabet už není závislý pouze na reklamách ve vyhledávači Google. Přestože jsou stále klíčové, v posledních letech významně roste podíl příjmů z reklam na YouTube, z cloudových služeb a prodeje hardwaru. Zajímavostí je, že v posledním čtvrtletí YouTube vygeneroval více tržeb než celý Netflix – který na rozdíl od Alphabetu investuje miliardy dolarů do vlastního obsahu.

Zajímavý je také cloudový segment (Google Drive, Photos, Gmail…), který velmi rychle roste a ačkoli zatím nepřináší zisky, v budoucnu by mohl být jedním z klíčových.

Mezi další zdroje tržeb patří Google Maps (firmy platí za přednostní zobrazení), obchod Google Play (podíl z placených aplikací a in-app purchases) a samotný Android. Ten dává Alphabetu skvělou příležitost, jak uživatelům „vnutit“ své aplikace a produkty. Tato praktika je samozřejmě sporná a už vyústila v několik pokut od antimonopolních úřadů.

Alphabet (GOOGL) - zdroje tržeb

Kvalita a konkurenční výhody

Trvale udržitelná konkurenční výhoda je jedním z nejdůležitějších znaků každé kvalitní firmy. Umožňuje jí udržet si dlouhodobě vysoké marže a nadstandartní návratnost investovaného kapitálu.

V tomto ohledu si Alphabet vede velmi dobře. Jeho postavení v některých oblastech bývá přirovnáváno až téměř k monopolu. Kde jsou konkurenční výhody Alphabetu nejsilnější?

  • Síťový efekt – skvělým příkladem je YouTube (více uživatelů -> větší poptávka po obsahu -> to přiláká nové tvůrce -> více kvalitního obsahu -> ještě více uživatelů) nebo také Android (používá ho již tolik výrobců telefonů, uživatelů a vývojářů, že je velmi těžké začít s novým operačním systémem od nuly – viz neúspěch Windows Phone…)
  • „High switching costs“ – například u Google Workspace – jestliže nějaká firma používá toto řešení (Gmail, úložiště, dokumenty, kalendář…) není úplně snadné odejít a vše přesunout ke konkurenci
  • Výhody z rozsahu – například internetový vyhledávač – vývoj nového vyhledávače je vysoce nákladný a dlouhý proces. A dokud není lepší než Google, nemá nikdo výraznou motivaci ho používat. (výjimku však mohou tvořit vyhledávače zaměřené na soukromí uživatelů, např DuckDuckGo)
  • Nehmotná aktiva – v případě Googlu se jedná např. o pokročilé algoritmy či celosvětově známé značky

Konkurenční výhody Alphabetu se projevují i ve výkonnostních ukazatelích:

  • Gross margin 56 %
  • Net margin – dlouhodobě okolo 20 %, v loňském roce téměř 30 %
  • ROIC (return on invested capital) se pohybuje okolo 30 %
  • Firma generuje velmi vysoké množství hotovosti a ke svému fungování nepotřebuje téměř žádný dluh

Historický růst

Alphabet - historický růst
Zdroj: výroční zprávy Alphabet Inc.

Alphabet v minulých letech vykazoval stabilní růst, kdy mezi roky 2015-2021 rostly tržby průměrně více než 20 % ročně a čistý zisk dokonce téměř 30 % ročně. Otázkou však zůstává, zda si dokáže toto tempo v budoucnu udržet. Dle analytiků se bude růst tržeb v následujících letech pohybovat okolo 15 %.

Valuace

Je až s podivem, že firma s takovýmto růstem a mnoha konkurenčními výhodami se momentálně obchoduje za podobný násobek zisků jako celý index:

  • S&P 500: P/E 24, forward P/E 20
  • Alphabet: P/E 23, forward P/E 22

Důvodů může být mnoho (obavy z regulace či příchodu konkurence, současný výprodej technologických akcií, zpomalující růst firmy…) avšak dle mého názoru současná valuace nezohledňuje kvalitu a budoucí potenciál Alphabetu. Na druhou stranu existuje několik závažných problémů, kterým tato společnost čelí – viz dále.

Pokud porovnáme současné P/E ratio s historickými hodnotami, zjistíme, že v uplynulých 5 letech se Alphabet většinou pohyboval mezi hodnotami P/E 22 až 35. I z tohoto pohledu se dnešní valuace zdá přiměřená, musíme však zohlednit možné zpomalení růstu.

Valuace akcií je do určité míry subjektivní. Proto může být zajímavé podívat se, jak k ní přistupují ostatní. Před nedávnem profesor Damodaran sdílel své valuace technologických gigantů a dospěl mimo jiné k „férové“ hodnotě pro Alphabet okolo 2460 USD, což je lehce pod současnou cenou (2608 USD v době psaní článku):

Rizika

Momentálně jednu z největších hrozeb pro Alphabet představují regulátoři. Ti se zajímají především o případy, kdy tato americká společnost maximálně využívá svého tržního postavení – například když do telefonů s Androidem předinstaluje vlastní aplikace. Problémová je také dohoda s Applem, kdy Alphabet platí miliardy dolarů ročně za to, aby byl Google výchozím vyhledávačem v iOS.

Někteří regulátoři volají dokonce po tom, aby byl Alphabet rozdělen do několika samostatných společností, podobně jako telefonní operátor AT&T v roce 1982. Paradoxní je, že akcionáři by na takovém postupu mohli dokonce vydělat.

Dalším problémem Alphabetu je jeho enormní velikost. Momentálně drží zhruba 140 miliard USD v hotovosti. To je více, než tržní kapitalizace Twitteru i Snapchatu dohromady. Taková rezerva je dobrá pro stabilitu, avšak vzhledem k současné inflaci by výkonnosti firmy prospělo někam volné prostředky investovat. Jakákoli větší akvizice by však narazila na odpor regulátorů, a Alphabet se tak musí spokojit spíše s investicemi do svých vlastních projektů a tzv. „moonshots“.

Dalším rizikem je obava uživatelů z ochrany svého soukromí. Business model Alphabetu je z části postavený na shromažďování co největšího množství jejich dat. Jestliže by se větší množství uživatelů přesunulo k jiným vyhledávačům nebo opustilo Android, na Alphabet by to mělo samozřejmě negativní dopad.

Pozitiva a příležitosti

Alphabet stock superinvestors
Web Dataroma.com sestavuje portfolio z akcií nejvíce držených „superinvestory“ – když sečteme obě třídy akcií (GOOG a GOOGL), je Alphabet jejich zdaleka největší pozicí
  • Vedení firmy drží relativně velké množství akcií – jeho rozhodování by tak mělo být v souladu se zájmy akcionářů
  • Alphabet má k dispozici obrovské a stále rostoucí množství dat, které může používat nejen k cílení reklamy, ale také ke zdokonalování svých algoritmů a umělé inteligence (pod Alphabet spadá například laboratoř DeepMind, která proslula svým programem porážejícím nejlepší světové hráče Go)
  • 20:1 Split – společnost před nedávnem oznámila, že provede split svých akcií v poměru 20:1. Z každé akcie se současnou cenou 2608 USD se tak stane 20 akcií o hodnotě zhruba 130 USD. Taková cena už dovoluje nákup i investorům s menším kapitálem.
  • „Moonshots“ – tak nazývá Alphabet své investice do rizikových projektů s velkým potenciálem. Patří sem například Waymo (autonomní vozidla), Intrinsic (software pro průmyslové roboty) nebo Wing (donáškové drony). Většina z těchto projektů pravděpodobně nikdy nepřinese zisk, pokud však jen několik z nich globálně uspěje, jedná se o příležitost v řádech miliard dolarů.
Donáškový dron Wing při testu ve Finsku

Rozdíl mezi GOOG a GOOGL

Na burze se Alphabet obchoduje pod dvěma různými tickery: GOOG a GOOGL. Rozdíl spočívá v tom, že akcie GOOGL (Class A shares) mají klasická hlasovací práva (1 akcie = 1 hlas), kdežto akcie GOOG (Class C shares) svým držitelům žádná hlasovací práva nepřinášejí. V praxi však tomuto privilegiu trh nepřiřazuje příliš velkou hodnotu a oba typy akcií se většinou obchodují za podobnou cenu.

Závěr

Současný propad technologických akcií přináší mnoho zajímavých příležitostí. Alphabet se dnes navzdory skvělým výsledkům, finanční stabilitě a pokračujícímu růstu obchoduje za přijatelnou cenu. Riziko regulace nelze ignorovat, avšak její dopad by pravděpodobně byl jen omezený. Naopak potenciál růstu a monetizace cloudového segmentu je velmi zajímavý.

Nákupem akcií Alphabetu navíc získáváme skvělou příležitost v budoucnu profitovat z jeho rizikových projektů a investic – a jak jsme byli svědky v případě Androidu, YouTube či Fitbitu, jeden úspěšný projekt mnohonásobně vykompenzuje prostředky „ztracené“ v těch neúspěšných.

Varování: informace v tomto článku slouží pouze k informačním účelům a mohou se kdykoli změnit. Autor nenese zodpovědnost za jejich aktuálnost či správnost. Nejedná se o investiční doporučení.

Jak investovat do S&P 500?

Co je index S&P 500 a jak do něj investovat? ➡️ Jaké je nejleppší ETF na S&P 500? Jaký je rozdíl mezi akumulačním a distribučním ETF?

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.

Veškeré informace prezentované na tomto webu mají pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení či poradenství.

© 2022 zacniinvestovat.cz